FatCheck

Celebrate World Heart Day 2017 with FATCHECK

My Image
Kuih Kasturi Oats Recipe
Keerai Vadai Recipe
Hainanese Chicken Chop Recipe
Fish & Bean Curd Roll Recipe
Apple Fries Recipe
  • English

    September 26, 2017

    INSTITUT JANTUNG NEGARA (IJN) AND PHILIPS MALAYSIA UNVEIL THE
    ‘SIX SECRETS FOR A HEALTHY HEART’

    Third year of the FATCHECK for a Healthy Heart programme sees continuation of efforts
    to emphasise low-fat, heart-healthy cooking among Malaysians


    Kuala Lumpur, Malaysia – For the third consecutive year, Institut Jantung Negara (IJN) and Philips Malaysia are collaborating in the FATCHECK For A Healthy Heart community education programme - unveiling of the ‘Six Secrets for a Healthy Heart’ campaign today. The campaign is held in support of the World Heart Federation (WHF)’s annual World Heart Day celebration on 29 September, which seeks to increase awareness on cardiovascular diseases.

    An unhealthy lifestyle is the major cause of heart attacks and strokes, thus eliminating tobacco use, eating healthily and becoming physically active is crucial to helping people live longer, more heart-healthy lives. According to the World Heart Federation (WHF) and the World Health Organization (WHO), heart diseases remain the number one cause of death globally with an estimated 17.7 million deaths in 2015, representing 31% of all global deaths1. Likewise, in Malaysia, diseases of the circulatory system make up the number one cause of death in Malaysia, comprising 27.7% of all deaths in private hospitals and 22.77% of all deaths in Government-run hospitals in 2015.2

    “With many Malaysians at risk of developing heart disease, we need to urgently address this issue. The first thing people usually assume is that to achieve a healthier life, we need to change our choice of food and drinks. While that may be true, we also need to change the way we live. The WHO has identified several behavioural risk factors which contribute to cardiovascular diseases (CVD) such as tobacco use, unhealthy diet and obesity, physical inactivity and harmful use of alcohol. That’s why the FATCHECK For A Healthy Heart programme this year has taken the approach of getting the public to take their health into their own hands with our six simple secrets to a healthy heart,” said Datuk Dr Aizai Azan Abdul Rahim, Chief Clinical Officer and Senior Consultant Cardiologist at IJN.

    In line with this, the ‘Six Secrets for a Healthy Heart’ campaign has produced an advocacy video and will be mounting a series of educational social media posts to continue increasing the community’s awareness about cardiovascular diseases and the impact on Malaysians.

    The educational video shows the six life changing ways to lead a heart-healthy lifestyle which reflect the behavioural risks identified by the WHO. These include:
    1. Having a physically active lifestyle
    2. Not smoking
    3. Managing stress levels in our life
    4. Getting regular medical check-ups
    5. Eating a healthy diet; and
    6. Practising low-fat heart healthy cooking, by airfrying meals

    Bijal Shah, Head of Health Systems, Philips Malaysia shared, “We are excited to be working with IJN again to encourage heart-healthy diets among Malaysians as part of this year’s FATCHECK For A Healthy Heart programme. As a global leader in health technology, Philips has been partnering with the World Heart Federation (WHF) in recent years to promote the prevention of heart disease especially in conjunction with World Heart Day. At Philips, we believe healthy food and drink are the building blocks of our wellbeing, but this doesn’t mean we should give up the delicious foods that we love. Philips’ kitchen appliances such as the Philips Airfryer, are designed to make preparing healthy yet tasty meals at home easier, thus helping everyone achieve a balanced, nutritious, heart-healthy diet.”

    According to Mary Easaw, Chief Dietitian of IJN, the key to heart-healthy eating is a balanced diet in moderation, and with variety. A high-fat diet is particularly harmful because it can contribute to excessive weight, high cholesterol and high blood pressure – all of which can lead to a heart attack. “Telling someone to forgo their favourite deep-fried dishes is a challenge. This is why we are glad to collaborate with Philips Malaysia once more on the FATCHECK programme to advocate low-fat cooking using the Airfryer as one of the six ways one can practice heart-healthy cooking,” she said.

    As part of the campaign, IJN and Philips Malaysia will also be releasing a series of cooking videos featuring recipes created by IJN’s team of dietitians to educate Malaysians on how to prepare their heart-healthy meals without compromising on taste.

    Having begun in 2015, the first FATCHECK initiative featured IJN’s staff advocating low-fat, heart healthy cooking with recipes that were compiled into a cookbook titled, “Heart-y Meals: Smart Guide To Guilt-Free Cooking”.

    In 2016, the programme demonstrated the ease of integrating low-fat heart-healthy cooking into a healthy family lifestyle with a heart-healthy cooking competition open to the public. This year, the FATCHECK For A Healthy Heart programme urges Malaysians to take personal responsibility for their health with six holistic ways to lead a heart-healthy lifestyle.

  • Bahasa Malaysia

    September 26, 2017

    INSTITUT JANTUNG NEGARA (IJN) DAN PHILIPS MALAYSIA MENGUMUMKAN ‘ENAM RAHSIA BAGI JANTUNG YANG SIHAT’
    Tahun ketiga program FATCHECK for a Healthy Heart memperlihatkan usaha
    yang berterusan bagi menekankan masakan rendah lemak, mesra jantung
    di kalangan warga Malaysia


    Kuala Lumpur, Malaysia – Untuk tahun ketiga berturut-turut, Institut Jantung Negara (IJN) dan Philips Malaysia bekerjasama dalam program pendidikan masyarakat FATCHECK for a Healthy Heart – dengan pelancaran kempen ‘Enam Rahsia Bagi Jantung Yang Sihat’ hari ini. Kempen yang diadakan sebagai menyokong sambutan Hari Jantung Sedunia oleh Persekutuan Jantung Sedunia (WHF) pada 29 September, yang bertujuan meningkatkan kesedaran terhadap penyakit kardiovaskular.

    Gaya hidup yang tidak sihat adalah punca utama serangan jantung dan strok, justeru berhenti merokok, makan secara sihat dan menjadi aktif secara fizikal adalah penting bagi membantu anda hidup lebih lama, dan dalam cara lebih mesra jantung. Menurut Persekutuan Jantung Sedunia (WHF) dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), penyakit jantung kekal punca kematian nombor satu di seluruh dunia dengan kira-kira 17.7 juta kematian pada tahun 2015, mewakili 31% kematian di seluruh dunia1. Begitu juga di Malaysia, penyakit sistem peredaran darah menjadi punca kematian nombor satu di Malaysia, merangkumi 27.7% daripada kesemua kematian di hospital swasta dan 22.77% daripada kesemua kematian di hospital Kerajaan pada tahun 2015.2

    “Memandangkan ramai rakyat Malaysia berisiko menghidap penyakit jantung, kita perlu segera menangani isu ini. Perkara pertama yang biasa disangka orang ramai ialah untuk mencapai kehidupan lebih sihat, kita perlu mengubah pilihan makanan dan minuman. Walaupun itu benar, tapi kita juga perlu mengubah cara hidup. WHO telah mengenalpasti beberapa faktor amalan berisiko yang menyumbang kepada penyakit kardiovaskular (CVD) seperti penggunaan tembakau, pemakanan tidak sihat dan obesiti, kekurangan aktiviti fizikal dan penggunaan alkohol yang memudaratkan. Disebabkan itu, program FATCHECK for a Healthy Heart tahun ini mengambil pendekatan menyeru orang ramai supaya bertanggungjawab terhadap kesihatan sendiri dengan enam rahsia mudah untuk memiliki jantung yang sihat,” kata Datuk Dr Aizai Azan Abdul Rahim, Ketua Pegawai Klinikal dan Perunding Kanan Kardiologi di IJN.

    Sejajar itu, kempen ‘Enam Rahsia Bagi Jantung Yang Sihat’ telah menerbitkan video advokasi dan akan menyiarkan satu siri paparan berunsur pendidikan di media sosial untuk terus meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai penyakit kardiovaskular dan impaknya terhadap warga Malaysia. Video pendidikan itu menunjukkan enam cara pengubah hidup untuk mengamalkan gaya hidup mesra-jantung yang mencerminkan amalan berisiko yang telah dikenalpasti oleh WHO. Ini termasuk:

    1. Mempunyai gaya hidup yang aktif dari segi fizikal
    2. Tidak merokok
    3. Menangani tahap tekanan dalam hidup
    4. Mendapatkan pemeriksaan kesihatan dengan kadar tetap
    5. Makan diet yang sihat; dan
    6. Mengamalkan cara memasak rendah-lemak yang mesra-jantung, dengan menggunakan kaedah airfry semasa menggoreng

    Bijal Shah, Ketua Sistem Kesihatan, Philips Malaysia berkongsi, “Kami teruja dapat bekerjasama sekali lagi dengan IJN bagi menggalakkan diet mesra-jantung di kalangan warga Malaysia sebagai sebahagian daripada program FATCHECK for a Healthy Heart tahun ini. Sebagai pendahulu global dalam teknologi kesihatan, Philips telah bekerjasama dengan Persekutuan Jantung Sedunia (WHF) sejak beberapa tahun ini untuk menggalakkan pencegahan penyakit jantung terutamanya bersempena Hari Jantung Sedunia. Di Philips, kami percaya makanan dan minuman yang sihat adalah asas bagi kesejahteraan diri, tapi ini tidak bermakna kita perlu meninggalkan makanan lazat yang digemari. Peralatan dapur Philips seperti Philips Airfryer direkacipta untuk menjadikan penyediaan hidangan lazat dan sihat di rumah lebih mudah, sekaligus membantu semua orang mencapai diet yang seimbang, bernutrisi dan mesra-jantung.”

    Menurut Mary Easaw, Ketua Pakar Pemakanan di IJN, kunci bagi pemakanan mesra-jantung adalah diet yang seimbang secara sederhana, dan mempunyai kepelbagaian. Diet tinggi-lemak paling memudaratkan kerana ia akan mengakibatkan berat badan berlebihan, kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi – kesemuanya penyumbang kepada serangan jantung. “Memberitahu seseorang untuk melupakan hidangan goreng kegemarannya adalah satu cabaran. Itu sebabnya kami gembira dapat bekerjasama sekali lagi dengan Philips Malaysia untuk program FATCHECK bagi menggalakkan amalan masakan rendah-lemak menggunakan Airfryer sebagai satu daripada enam cara seseorang boleh mengamalkan gaya hidup mesra-jantung,” katanya.

    Sebagai sebahagian kempen, IJN dan Philips Malaysia juga akan melancarkan satu siri video memasak memaparkan resipi direka oleh pasukan pakar pemakanan IJN bagi mendidik rakyat Malaysia mengenai cara menyediakan hidangan mesra-jantung tanpa menjejaskan rasanya.

    Bermula pada tahun 2015, inisiatif pertama FATCHECK memaparkan kakitangan IJN yang menggalakkan masakan rendah-lemak dan mesra-jantung dengan resipi yang dikumpulkan dalam buku resipi bertajuk, “Heart-y Meals: Smart Guide To Guilt-Free Cooking”. Pada tahun 2016, program ini menunjukkan betapa mudahnya menyepadukan masakan yang rendah-lemak dan mesra-jantung ke dalam gaya hidup keluarga yang sihat menerusi satu pertandingan memasak mesra-jantung yang terbuka kepada orang ramai. Tahun ini, program FATCHECK for a Healthy Heart mendorong rakyat Malaysia supaya bertanggungjawab terhadap kesihatan mereka sendiri dengan enam cara holistik ke arah gaya hidup yang mesra-jantung.

  • Chinese

    September 26, 2017

    2017 9 26

    国家心脏中心与PHILIPS马来西亚揭开 '健康心脏的六个秘密'
    已连办三年的FATCHECK举办健康心脏活动以延续鼓励
    马来西亚人转向强调低脂肪,对心脏健康烹饪法的努力

    吉隆坡讯国家心脏中心(IJN)PHILIPS马来西亚一连三年携手合作,在今天通过揭开 '健康心脏的六个秘密' 活动而推行FATCHECK迈向健康心脏社区教育计划。这项活动也在于支持世界心脏联合会(WHF)之落在9 29 日的年度世界心脏日庆祝会,其宗旨在于提升人们对心血管疾病的了解。

    不健康的生活方式乃是造成心脏病和中风等的主要原因,因此停止吸烟,吃健康食物和多做运动,对协助人们活得更久,过心脏健康的生活是重要的。据世界心脏联合会和世界健康组织透露,心脏病依然是全球第一号杀手,它在2015 年造成估计1770万人死亡,占全球死因的31%1。同样的,在马来西亚,该循环系统疾病也是马来西亚第一号杀手,它在2015 年造成私人医院所有死因的27.7%及占政府医院所有死因的22.77%2

    随着许多马来西亚人面对患心脏病的风险,我们有必要严正看待这项课题。人们对迈向更健康生活的第一项假设就是改变我们的饮食。这或许是正确的,但我们也有必要改变我们的生活方式。世界卫生组织已鉴定多个会引起心血管疾病的行为风险因素,例如吸烟,不健康饮食和肥胖,少做运动和有害地饮酒。因此,今年的FATCHECK 迈向健康心脏计划着重于让公众人士通过我们的照顾心脏健康六个简单秘密自己照顾自己的健康,国家心脏中心的首席临床主任兼高级咨询心脏专科医生拿督Aizai Azan Abdul Rahim医生说道。

    有鉴于此,该 健康心脏的六个秘密活动已制作了一个宣传视频,并将上载至一系列的教育社交媒体以继续提升社区人士队心血管疾病的了解和对马来西亚人的冲击。该教育视频展示了过心脏健康生活方式的六个改变人生方法,以应付世界卫生组织所鉴定的行为风险。这包括:

    1. 崇尚多做运动的生活方式
    2. 不吸烟
    3. 管理日常生活的压力水平
    4. 定期接受医药检查
    5. 吃健康的饮食;以及
    6. 奉行低脂肪对心脏健康的烹饪法,即用空气炸锅来预备食物

    Philips 马来西亚的健康系统主管Bijal Shah指出,我们很高兴能再次与国家心脏中心携手鼓励马来西亚人享用有益心脏的饮食,这也是今年之FATCHECK 迈向健康心脏计划的一部分。作为健康科技的世界领导者,Philips在近年来与世界心脏联合会携手合作,以宣扬心脏病的预防,尤其是配合世界心脏日。我们Philips同仁相信健康饮食保健的基石,但这并不表示我们必须放弃所喜爱的美味食物。Philips 的厨房电器如Philips Airfryer乃是为了更简易地在家里预备健康又美味食物而设计的,这有助每一个人获享均匀,富营养,对心脏健康的饮食。

    国家心脏中心的首席营养学家Mary Easaw则说,心脏健康饮食的关键在于适度享用均匀且多样化的食物。高脂肪食物尤其有害,因为它会造成过重,高胆固醇和高血压这一切会引起心脏病。劝告人们放弃他们喜爱的煎炸美食并不容易。正因如此,我们欣然再次与Philips 马来西亚合作推行FATCHECK 计划以宣扬使用空气炸锅的低脂肪烹饪法,这是我们可奉行心脏健康烹饪法的六个方法之一,她说道。

    在该计划下,国家心脏中心和Philips 马来西亚也将发布一系列的烹饪食谱以介绍国家心脏中心之营养专家创造的食谱,以教育马来西亚人如何预备他们的对心脏健康食物而又无需放弃美食。

    2015 年开始举行的第一届FATCHECK 倡议是由国家心脏中心的员工宣扬低脂肪,对心脏健康的烹饪法,皆收集在一本书名为 “Heart-y Meals: Smart Guide To Guilt-Free Cooking”的食谱内。在2016年,该计划通过举办一项开放予公众人士的对心脏健康烹饪竞赛以示范将低脂肪对心脏健康烹饪法纳入健康家庭生活方式中是容易的。今年,该FATCHECK 迈向健康心脏计划呼吁马来西亚人奉行对心脏健康的生活方式,通过六个全面方式以自己照顾自己的健康。

1. World Health Organization, May 2017, Cardiovascular diseases (CVDs), http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs317/en/
2. Ministry of Health Malaysia, August 2016, Health Facts 2016,
http://www.moh.gov.my/images/gallery/publications/KKM%20HEALTH%20FACTS%202016.pdf